Wednesday 16 May 2012

BELAJAR DENGAN GURU SEKOLAH SAHAJA

Damar seorang kanak-kanak lelaki berumur 5 tahun seorang kanak-kanak yang sangat ceria. Dibesarkan dengan penuh kasih sayang oleh ibubapanya, semua barang keperluannya memang sentiasa cukup. Sejak 4 tahun lagi sudah dihantar ke tadika untuk belajar membaca. ABC sudah tahu, 'speaking' pun boleh juga. Petangnya dihantar pula mengaji Alif Baa Taa. Menghafal surah-surah pendek. Semua memang lengkap diberikan kepadanya oleh ibubapanya. Boleh dikatakan mereka adalah Parent yang bertanggungjawab dunia dan akhirat.

Suatu hari ketika mengaji, ustaznya memberikan kata-kata semangat kepada Damar. ''Damar, kalau nak hafal quran nih, kena mula rajin dari sekarang. Baca Muqaddam dulu, lepas tu nanti baru boleh mengaji macam ayah. Ayah Damar pandai mengaji tuh. Sedap suara dia tuh. " Kebetulan ayah Damar berkawan dengan Ustaz Damar sejak dari kecil dan tahu tentang ayah Damar yang memang mempunyai suara yang sedap ketika bertilawah quran.

Namun, Damar seorang kanak-kanak yang fitrahnya sangat jujur, tidak tersangka-sangka menjawab, " iye keee? Damar tak pernah tengok ayah mengaji pun. Selalu ayah keluar rumah sebelum magrib. Balik rumah malam. Ayah pergi main snooker dengan kawan-kawan dia." Kemudian ustaz terus menyambung Damar mengaji sehingga magrib dan Damar pun pulang ke rumahnya bersama-sama ibubapanya kembali. Esok dia harus ke sekolah lagi untuk belajar ABC dan belajar cakap I and YOU dengan GURUNYA di sekolah.
Dan kemudian apabila malam bersama GURUNYA di rumah pula.

No comments:

Post a Comment