Saturday 19 May 2012

Hayatan Toyyibah

Sedikit perkongsian daripada kuliah subuh tadi. Perbincangan mengenai surah An-Nahl ayat 97.

" sesiapa yang beramal soleh, baik laki-laki atau perempuan dan beriman, pasti kami akan memberikan kepadanya kehidupan yang baik dan kami akan beri balasan dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan. "

perkataan "Hayatan Toyyibah" yang bererti kehidupan yang baik. "Hayatan" bererti kehidupan. Kehidupan yang ada pada manusia ini hanya bersifat sementara. Manusia tidak akan kekal lama. Setiap yang bernyawa pasti akan mati. Hayatan merupakan sifat manusia. ia berasal daripada perkataan "al-Hayyu" yang bererti Yang Hidup, Yang Menghidupkan. Yang merupakan salah satu daripada 99 sifat Allah. Allah Al-Hayyu Maha Hidup dan Menghidupkan. Bererti 'hidup' Allah itu adalah kehidupan yang kekal abadi, bukan seperti manusia yang ada "hidup" sementara sahaja. Allah jua yang bisa mempunyai kuasa untuk menghidupkan sesiapa sahaja yang dikehendakinya.

Toyyibah pula berasal daripada perkataan Toyyib. At-Toyyibu merupakan salah satu gelaran Allah yang bererti  yang membaikkan. Allah itu merupakan yang terbaik dan dia tidak layak untuk menerima apa-apa melainkan yang terbaik sahaja. Oleh itu segala tindak tanduk kita yang bukan dilakukan untuk Allah bukanlah yang terbaik. Kerana itu, sebagai hambaNya, sentiasa perbaiki diri kita untuk memberikan yang terbaik kepada Allah. yang terbaik adalah lafaz '' Tiada Tuhan Selain ALLAH"  yang diterjemahkan dalam percakapan, perbuatan dan juga hati kita. Itulah sebaik-baik zikirullah.

Secara keseluruhannya, ayat di atas menerangkan bahawa untuk mendapat HAYATAN TOYYIBAH, seseorang itu haruslah terus dengan amal-amal soleh dan yang penting sekali adalah beriman. Beriman itu bermaksud PDYG iaitu Percaya Dengan Yang Ghaib. Ghaib itu termasuklah hari kiamat, syurga neraka.

Moga kita sama-sama berusaha untuk mendapatkan HAYATAN TOYYIBAH insyaAllah.

No comments:

Post a Comment