Monday 14 November 2011

Dunia akhir zaman

Semasa sedang makan di sebuah kedai makan, terdapat sekumpulan anak-anak muda, seorang lelaki dan 5 orang perempuan yang berumur 20-an. Tiba-tiba datang seorang wanita yang berpakaian menjuluk mata memasuki kedai makan tersebut. Kecoh seketika meja anak-anak muda tersebut. Yang lelakinya melihat tiada berkelipan manakala yang perempuannya pula tanpa segan silu memperkatakan tentang wanita tersebut di anatara mereka. Malah lebih dari itu, yang perempuan sanggup menolong lelaki itu untuk melihat wanita tersebut dengan menyelindungkan lelaki itu agar tidak terkantoi perbuatan mereka itu.

Saya melihat perbuatan mereka ini adalah akibat hilangnya rasa malu di antara lelaki dan perempuan. Suatu ketika dahulu, bangsa Melayu terkenal dengan sifat sopan santun dan malunya. Lelaki dan perempuan berjalan dalam satu kumpulan sangat janggal dilihat. Apatah lagi berbicara bersama tentang hal ehwal dalaman wanita. Bergelak-gelak di antara teruna dara juga sudah dipandang serong oleh orang kampung.

Dunia tanpa sempadan menyaksikan dugaan dan cabaran yang melanda muda mudi zaman sekarang sangat besar. Sekiranya mereka tidak mempunyai kekuatan diri maka dengan mudah mereka akan hanyut di bawa arus globalisasi ini. Bagi yang sudah hanyut, amat susah untuk kita selamatkan kembali golongan ini melainkan dengan usaha yang bersungguh-sungguh yang melibatkan semua pihak bermula dari dalam keluarga sehinggalah kepada golongan pemimpin negara.

Secara realitinya, perkara tersebut adalah mustahil untuk kita lakukan pada zaman sekarang. Lihat berapa banyak masjid-masjid dibina tetapi pada masa yang sama berapa banyak majlis-majlis yang boleh mengundang maksiat tetap diteruskan. Oleh kerana itu, mari kita perkasakan institusi-institusi keluarga yang kecil ini dengan menguatkan diri kita sendiri sebagai bakal bapa dan bakal ibu. Perteguhkan ilmu kita tentang tujuan sebenar penciptaan kita oleh tuhan. Adakah hanya untuk menurut hawa nafsu atau mempunyai satu agenda yang sangat besar di muka bumi Allah ini.

Allah berfirman:

''demi masa! sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali yang beriman dan beramal soleh. dan berpesan-pesan pada kebenaran serta pada kesabaran''

Isilah masa kita dengan amal-amal soleh iaitu benda-benda yang tidak merugikan kita di hari akhirat nanti. Pastikan setiap apa yang kita lakukan di dunia ini hatta jika kita menonton wayang sekalipun, pastikan ia tidak merugikan diri kita di akhirat nanti. Sekiranya merugikan, maka janganlah ragu-ragu untuk tinggalkannya.
Azamlah demi keluarga,saudara yang kita kasihi Lillahitaala.

No comments:

Post a Comment