Monday 14 November 2011

Buat dulu



Di klinik sebentar tadi, saya dan rakan-rakan sibuk menemu ramah pesakit-pesakit yang datang.
Kebanyakan pesakit yang datang adalah pesakit Diabetis Melitus dan Hypertension.
Antara perkara yang wajib kami lakukan adalah menanyakan kepada mereka adakah mereka tahu tentang sakit mereka dan komplikasi-komplikasi yang boleh terjadi sekiranya penyakit mereka tidak dikawal. Kami juga harus menasihatkan tentang bagaimana hendak mengamalkan gaya hidup yang sihat serta diet yang seimbang. Selepas itu baru dinasihati tentang kepentingan memakan ubat-ubatan yang telah diberi.

Bila difikir kembali, kadang-kadang terdapat doktor yang tidak mengambil berat tentang kesihatan. Makan ikut suka dan malas bersukan yang akhirnya menghasilkan kondisi-kondisi seperti obesiti dan sebagainya. Yang lebih mendukacitakan adalah budaya merokok di kalangan doktor.

Allah berfirman; 

''sangatlah dibenci di sisi Allah sekiranya kamu mengatakan apa yang kamu tidak lakukan'' - surah as-Saff:3

Secara psykologinya, manusia belajar dengan melihat apa yang ada di sekelilingnya. Seperti seorang kanak-kanak akan belajar sikap ibubapanya. Begitu juga seorang doktor. Jika doktor itu seorang yang obese, maka secara psykologinya sangat susah untuk seseorang itu mendengar nasihat doktor supaya mengurangkan berat badan.

Oleh itu, saya ingin menasihatkan pada diri saya supaya sentiasa rajin menjaga kesihatan yang tuhan telah kurniakan ini. Jaga tahap kolesterol, gula serta kekalkan berat yang seimbang. Jumpa pesakit Lillahitaala. insyaAllah kita akan dipermudahkan dalam segala kerja kita.



No comments:

Post a Comment